Kursdag 6+7


Träningstillfälle 6 var lite mer fartfyllt träningspass. Fick tillsägelse av Tina (hjälpledare) att jag slarvade med att visa vägen med handen. Var lite "försiktig" och sträckte inte ut armen helt som man ska göra. Vilket fick Pepsi att snurra istället.

Vi körde en bana som bara bestod av hopphinder och en tunnel som avslutning. Väldigt snurrig bana men otroligt nyttig att köra. Den handlade mycket om att hitta de smidigaste och snabbaste vägarna att gå. Maggan kom med tips om hur hon tyckte att man kunde göra och sen blev det frivillig om vilka av tipsen man använde sig utav. Denna banan gick faktiskt över förväntan. Ibland trodde man att man gick fel väg (eller så gjorde man det) för att banan var så tight och som sagt snurrig. Man tog samma hinder flera gånger osv.

Vid dagens träning har vi lärt oss en ny sak som kallas blindbyte. Som alla andra byten är den till för att spara tid. Man ska i blindbyte vända ryggen mot hunden så man inte ser vad den gör och på så sätt komma i en bättre vinkel för att visa vilket nästa hinder är. Inte helt okomplicerat och skulle hunden då missa hindret som den tar medans du har ryggen mot den och sedan tar ett annat efteråt så får du fel för fel väg och därmed diskas. Inte att rekommendera om man inte har en säker hund med andra ord.

Sen körde vi en bana som inte någon av oss riktigt förstod. Ingen som fick något flyt på den i vilket fall. Den hade säcken, långa tunneln och lilla tunneln som låg i en rad bredvid varandra + några hopphinder och däcket. Blev i och med tunnlarna väldigt svårt att veta hur man skulle gå för vart man än kom ut så låg en tunnel ivägen. Lyckades göra ett snyggt framförbyte innan Pepsi skulle in i säcken men då tvekade han och ville inte gå hela vägen igenom istället. Men jag fick till ett framförbyte i alla fall, inte fått det tidigare då han varit allt för snabb. Däcket som vi startade och avslutade denna banan med gick inte så bra. Märkte att han inte tar däcket om jag står på hans högra sida och visar. Har troligen känts mer naturligt för mig att börja på den sidan när vi tränat och då blev han förvirrad om vad han skulle göra nu.

Vänsterslalom har gått extremt bra idag! Känns nästan som man fått en förbättrad hund utan att ha tränat. Visst jag visar vart han ska men farten som vi fått upp idag kan inte bli mkt bättre. Högerslalom går aningen sämre, men jag märker att jag gärna vill visa vart han ska gå med högerhanden trots att det är högerslalom och detta gör att jag får en lustig hållning och vinkel på kroppen.

Sen avslutade vi med en längre bana som innehöll blandade hinder fast inga balanshinder, varit blött nu ett tag så var bra det. Märktes att jag blivit trött då också då jag sprang fel efter andra hindret. Men andra gången vi körde banan gick det bättre.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0