Åttonde och nionde kurstillfället!


Dessa två gånger körde vi banor som vi själva planerat, bland annat min som jag ritat upp och ska försöka lägga upp på bloggen också. Så har blivit övning på många olika hinder och även vippbrädan som vi inte tagit med i någon bana ännu utan bara fortsätter att träna i lugn och ro. Han tyckte det var lika roligt med vippbrädan denna gången då Maggan stod och höll i brädan nu också.

Hopphindrena har gått bäst eftersom det är dom vi har tränat mest på, förutom någon gång de stod lite väl tajt. 

Tunnel nuförtiden är inga problem heller. Förutom vid ett tillfälle som han stressade upp sig så pass att han inte verkade fatta att han ens hade tunneln framför sig.

Däcket är som en stor stoppkloss så länge det inte står som första hindret i en bana. Då tar han det väldigt fint men när det står mitt i så går han väldigt gärna vid sidan av det istället.

Fått köra lite högerslalom nu eftersom de hamnat så i banorna. Gått förvånadsvärt bra! Nästan så det går bättre än vänsterslalom nu eftersom han lugnar ner sig mycket lättare när han inte fattar vad jag sysslar med riktigt.

Blev lite förvånad förra gången när vi hade balansen i en bana och han tog det alldeles för fort så han inte gick på kontaktfälten ordentligt. Med tanke på att han tagit det hindret lugnt första gångerna, förutom då jag gjorde bort mig och visade fel med handen.

Däremot var han otroligt duktig på att ta det lugnt på A-hindret vid något tillfälle. På nedgången var han med alla fyra tassarna på kontaktfältet även om det gått väldigt fort tidigare i banan. Så den omgången är jag väldigt nöjd med.

Lången fungerar lika bra som med hopphindrena, blir bara problem med det när jag glömmer säga till tidigt eller han tar det för fort så han inte koncentrerar sig ordentligt.

Hur det går med banorna i sig beror helt och hållet på hur koncentrerade vi båda är. Det ändras väldigt mycket från omgång till omgång hur det går. En bana kan gå jättebra andra gången och tredje går det inte alls bra. Men för det mesta brukar det inte gå så bra första gången vilket inte lovar gott om vi bestämmer oss för att tävla i framtiden. Men vi är fortfarande bara på nybörjarkursen och har mycket utveckling kvar att göra. Nästa kurstillfället är i alla fall sista gången på nybörjarkursen, ska bli lite tråkigt, men får träna lite mer hemma eller ta med mig honom på onsdagar då det är friträning på brukhundsklubben.

1. däcket 2. hopp 4. tunnel 7. säcken 9. slalom 10. lången

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0