Första kurstillfället!



Meningen med denna blogg är att använda den som en sorts loggbok till mitt projektarbete, eftersom en riktigt bok troligen skulle försvinna någonstans i röran i mitt rum. Projektarbetet kommer gå ut på att jag ska gå på agility med min hund Pepsi som fyller 2 år den 21 juni. Han är av den väldigt lättlärda rasen border collie och tidigare har han och jag gått på en valpkurs. Mamma har även gått på en vallhundskurs med honom. 

Nu ska jag alltså gå en nybörjarkurs i agility. Vi hade det första kurstillfället i tisdags då vi började tränade lite lätt på tre olika hinder, hoppning, slalom och tunneln. Hoppningen gick ganska bra förutom när han blev lite distraherad av något som luktade på banan. Annars hoppade han ordentligt och högt över hindren.

När ledaren förklarar slalom så var hon mest inriktad på att hundarna under detta tillfället bara skulle lära sig att inte vara rädda för pinnarna. När jag ska prova med Pepsi tar jag fram en av hans leksaker och på så sätt leder honom igenom slalombanan. Han var i alla fall inte rädd för pinnarna utan hoppar lite in i dem för att få tag i sin leksak så snabbt som möjligt. Det där hoppandet är något vi får jobba med senare.

Tunneln gick minst sagt inte så jättebra. Han börjar med att springa in i tunneln men när jag ska försöka få honom framåt genom att kalla på honom och springa brevid tunneln vänder han istället och går ut där han kom in. Vi försökte då kasta in lite godis för att få honom och springa in igen och det funkade men tar ju lite tid. Tror i alla fall inte han är rädd utan att han mer tycker det är dumt att springa i tunneln när det går fortare att springa brevid den. Men det är något vi får träna på.





Pepsi




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0