Kursdag 9 och 10



Vid detta tillfälle började vi med tre hopphinder. Vi skulle få hunden att springa framför oss och gå självständigt framåt. Gå ifrån en lite mer och inte vara så beroende av att man var i närheten. För att göra detta så ställde sig Tina efter de tre hindrerna med en leksak som han fick när han tagit hindrerna. Fungerade alldeles utmärkt faktiskt. Pepsi gick ifrån mig bra och tog hindrerna som han skulle.

Efter det körde vi en längre bana, gick varken bra eller dåligt.

I slutet tränade vi på kontaktfälten. Tog bort en del av balansen och la den mot ett bord så man kunde öva på endast uppgång eller endast nedgång. Var mycket lättare att öva det på detta sättet då lutningen inte blev så hög och han fick inte för sig att hoppa ner på samma sätt. Övade på att stanna honom medans han stod på kontaktfältet innan han fick gå ner.

Blev även övning på kontaktfälten för A-hindret. Då Pepsi hade hittat en gammal trasig tennisboll i kanten av banan som han tyckte var jätterolig så la vi den på den sidan av A-hindret han skulle gå över till. Blev en enorm dragningkraft på detta och han slarvade absolut inte med kontaktfälten. Kontaktfältet på uppgången har alltid gått mycket bättre så behövde något sätt att öva på nedgången och nu har jag hittat det. Använde mig även av detta när vi körde en längre bana kursdagen efter. La dit tennisbollen så Pepsi kunde se att jag gjorde det och då tog han kontaktfältet fast jag kunde ändå få honom att fortsätta med banan och inte springa iväg och leka. Perfekt knep som jag definitivt kommer fortsätta träna med.

Kursdag 10 var tyvärr det sista tillfället för denna kursen. Kommer troligen fortsätta och träna i denna gruppen lite i alla fall. Är bestämt ett datum om några veckor då vi ska försöka träna mer på gungan som vi inte tränat något alls på nu i höst.

Men i vilket fall så började vi med att ta ut en liten del ur en bana för att även denna gången få hunden att kunna gå ifrån oss lite bättre. Sen kör vi hela banan, inget speciellt komplicerat faktiskt. Men blev inte heller någon bra flyt i det hela då balansen var med och man var tvungen att ta det lugnt för att få han att inte hoppa av.

Sedan bygger vi upp ännu en bana, som blev riktigt rolig faktiskt. Varför den blev det har jag lite svårt att svara på, men Pepsi lyssnade även om det fanns några kluriga delar i den. När vi sedan vände på banan och körde åt andra hållet blev det ännu bättre till och med.

Tyvärr har han blivit väldigt tveksam vid tunnlarna och jag har fortfarande inget knep för detta. Vet att han inte är rädd för att gå in i dem för han gör det gladerligen när han väl gör det. Känns mer som att han blivit tveksam på kommandot tunneln av någon anledning.

Var hela denna kursen men hoppas på mer träning i höst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0