Kursdag 8


Denna kursdagen fortsatte vi öva på blindbyte. Han hoppar de hinder som är bakom mig som han ska men sen har jag svårt att placera mig rätt för att han ska förstå vad han ska göra efter de hindrerna. Så detta gick väl lite sådär. Får påpeka att jag var väldigt trött vid detta tillfället så jag hade svårt att koncentrera mig också.

Efter vi tränat på blindbyte en stund så gjorde vi upp en längre bana, som även den innehöll blindbyte. Första gången blev det väldigt många stopp och han tvekade på lite allt möjligt, främst på tunnlarna av någon anledning. Banan var lång och vi var endast två personer som tränade så jag fick mig en ordentlig träning i alla fall och märktes även på Pepsi att han fick anstränga sig. Vilket var skönt då han har lättare att koncentrera sig när han sprungit av sig lite. Så sista gången vi körde denna banan hittade jag bättre vägar för mig att gå för att han skulle göra som jag sa och stoppen blev definitivt färre. Var ingen enkel bana då även den andra hunden hade problem att ta banan som den var tänkt. Föraren till denna hunden började istället hoppa över hindrer när hunden inte tog dem med en gång för att få flyt i banan. Maggan som bestämt banan har en hund som går väldigt sakta fram och klarar därmed banan snyggt. Var inte en bana som, för oss med snabba hundar, blev en riktig utmaning.

Till sist tyckte Maggan att vi blivit så duktiga på att ta slalom fort att hon ville öva på ingång till slalom. För att få hundarna att börja ta slalomet självständigt. Så vi fick ta några hopphinder och några få slalompinnar och så skulle vi ta dessa från olika vinklar och håll. Övade både höger- och vänsterslalom. Eftersom Pepsi hoppar så långt förbi hopphinderna blev det lite knivigt att hinna med att visa honom. Blev lite småstressat och inte så värst bra med den övningen. Gick i och för sig bättre tredje gången vi körde den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0