Sjunde kurstillfället


Sjunde kurstillfället var i tisdags men någon dag innan dess passade jag på att träna lite grann här hemma. Kände att vi behövde träna en del på slalom. Tyvärr har Pepsi lite svårt att koncentrera sig när han är hemma där det finns andra saker som lockar. Men lite träning fick vi i alla fall och försökte även på att ta högerslalom, gick helt okej faktiskt.

När vi tränade i tisdags så skulle vi ha med oss de banor vi ritat upp själva, glömde såklart min hemma, men det gjorde inget eftersom vi bara hann med två banor. Pepsi har bara börjat springa fortare och fortare när vi tränar och just nu börjar det bli lite svårt att lugna ner honom också. A-hindret var med i en av banorna och detta tog han med ordentlig fart. Vilket är lite oroande i och med att en av de andra hundarna hoppade ner från toppen gången innan bara för att komma fram så fort som möjligt. Är dessutom inte bra om han tar det för fort nu i början så han slarvar med upp- och nedgången och missar kontaktfälten.

Ett annat problem med att han har för mycket fart är att han gärna snurrar runt och vill kolla vad jag gör, då hamnar han helt plötsligt för nära nästa hinder och man måste gå tillbaka lite för att han ska få tillräckligt med plats för att ta hindret.

Själv känner jag att mitt kroppsspråk har blivit mycket bättre. Har koll på hur jag ska hålla händerna och gör jag inte som jag ska så märker jag det nu för tiden. Man måste bara hålla sig koncentrerad och tänka på vart hunden är i förhållande till hindrerna.

Nytt hinder för denna gången var vippbrädan. Senare ska hunden gå över vippbrädan själv och få den att slå ner men nu i början gör man inte så för att det är väldigt lätt att hunden blir skrämd då. Så istället står någon och håller i brädan på ena sidan, låter hunden gå upp på andra och tar sakta ner brädan när hunden stått längst fram en liten stund. Pepsi tyckte det var jätteroligt bara för att Magareta stod i andra änden och pratade med honom, hon stod dessutom i precis rätt höjd så han kunde passa på att pussa henne i ansiktet. Men han har inte så stor koll på vart han sätter fötterna då istället. Brädan var väldigt smal och han stod och små stampade på den och fötterna var lite utanför brädan ibland. Skönt i vilket fall att han tyckte det var roligt. En av de andra hundarna halkade av med bakbenen och tyckte det var läskigt därefter så det är ett hinder som de väldigt lätt blir rädda för.

Banorna som vi körde gick hyfsat bra. Han har lite svårt att lugna ner sig tillräckligt, absolut första och andra omgången. Vi körde banorna på lite olika sätt, vi byte på start och mål t.ex. När vi gjorde detta på ena banan gick det 10 gånger bättre. Ibland är det bara såna saker som behövs för att han ska ta det en aning lugnare.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0