Ny kursstart!



I sommar har det tyvärr inte blivit mycket med agilityn. Har jobbat väldigt mycket och bara en kväll i veckan som man har tillfälle att åka till brukhundklubben och öva själva. Men en gång har jag varit där med mamma och båda våra hundar. Vilket var alldeles utmärkt för min del då jag övade även med den äldre hunden som redan kan det mesta och där med fick jag öva på lite mer fart. Fungerade dock inte så bra med Pepsi vid det tillfället då han inte kunde hålla sig lugn för fem öre när Timmie också var med. Blev för stort störningsmoment för honom.

Idag var början på en ny kurs. Fortsättningskursen som ska vara mer inriktad på att få oss klara för att ut och tävla med våra hundar. Vi fick ingen lugn start. För det första var vi bara 3 stycken som skulle öva och därmed fick vi mer tid för varje hund. Dessutom inga hinder som behövdes sänkas och höjas då alla är större hundar. För det tredje var det inte längre någon nybörjar bana. Var tvungen att vara extremt tydlig mot hunden för att den skulle ta rätt hinder då det oftast fanns minst 2 andra vägar som de skulle kunnat gå. Väldigt rolig start i alla fall då inte lika mycket jag fast de andra märkte att han lugnat ner sig mycket och inte snurrar och hoppar på samma sätt.

Tina som är hjälpledare påpekade att han är väldigt lyhörd mot mitt kroppsspråk och när jag tex lutar mig bakåt då kommer han mot mig för att han vill vara nära mig och känna kontakten. Skulle jag bara kunna utnyttja detta så skulle det vara perfekt! Men jag är inte lika medveten om mitt kroppsspråk som Pepsi är och har fortfarande svårt för att använda det. Har varje fall blivit bättre på att lägga den handen jag inte visar med bakom ryggen för att inte förvirra honom.

Han kändes mycket mer självgående idag vid vissa delar i banorna. Jag kan placera mig längre fram och han är uppmärksam på vad jag säger istället. Vill jobba mer med "framåt", "ut" och "här" för att kunna få honom att ta hinder utan att jag måste till själva hindret. Blivit bättre men fortfarande något som vi behöver jobba på. 

Banorna har blivit för komplicerade för att kunna målas upp och gå igenom steg för steg. Är inga direkta problem som uppståt idag utan småmissar här och där istället. Som tex att jag lutar mig bakåt där jag inte alls menar att han ska komma till mig.

Ja det var nog allt för ikväll. Kommer tyvärr missa ett tillfälle som är i nästa vecka pga semesterresa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0